Marko Stamenković
Marko Stamenković je rođen 1977. godine u Vranju (Srbija). Po zanimanju je povjesničar umjetnosti, kritičar i kustos. Nakon osnovnih studija na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Beogradu (1995-2003) i obrane diplomske teze pod nazivom “Koncept pogleda i čitanje slike” na katedri za povijest moderne umjetnosti, stječe magistarsku diplomu tezom o “Statusu kustoskih praksi u post-socijalističkim uvjetima” na interdisciplinarnim postdiplomskim studijama Univerziteta umjetnosti u Beogradu (2003-2005). Godine 2014. doktorira na Odjelu za filozofiju i moralne znanosti Sveučilišta u Gentu (Belgija), gdje radi na projektu “Kulture samoubojstva: Teorije i prakse radikalnog povlačenja”. Projekt je realiziran u okviru doktorskih studija započetih 2011. godine u Centru za etiku i ispitivanje vrijednosti (mentor prof. Dr. Tom Claes). Njegov doktorat bio je omogućen trogodišnjom BASILEUS stipendijom Erasmus Mundus programa Europske komisije. Fokus ovog doktorskog istraživanja odnosio se na politički motiviran individualan prosvjed samo-žrtvovanjem, kao i na transformaciju ovog fenomena od ultimativne modernističke paradigme suicida ka trans-kulturalnoj vizualnoj i medijskoj paradigmi ‘radikalnog povlačenja’.
Kao nezavisni kustos realizirao je autorske i kolektivne projekte i izložbe u Srbiji i inozemstvu, između ostalih: Brigita Antoni – Mjesec je mokar i divalj (Gradski muzej, Ulcinj, Crna Gora, 2019); Tijelo koje gori (Podrumi Dioklecijanove palaće, HULU Split, Hrvatska, 2019); Fatlum Doči – Riječi (Galerija Flora, Dubrovnik, Hrvatska, 2019); Fatlum Doči – Znakovi (Galerija Podroom, Kulturni centar Beograda, Srbija, 2019; Galerija VN, Zagreb, Hrvatska, 2019); Sead Kazanxhiu – Nests (Zeta Centar, Tirana, Albanija, 2018); Zvijezda petokraka (Zeta Centar, Tirana, Albanija, 2018); 19690827: BOSCH+BOSCH (Klein House, Subotica, Srbija, 2018); Benjamin Verhoeven – Un homme qui marche [sans tête] (Galerija Spot, Zagreb, Hrvatska, 2018); To Die Out Laughing (Muzej humora i satire, Gabrovo, Bugarska, 2017); All Joy Wants Eternity (Tulla Culture Center, Tirana, Albanija, 2017); Vlasta Delimar – Put Your Faith in Women (Galerija Michaela Stock, Beč, Austrija, 2016); A Rainha Vermelha / Crvena kraljica (IX Rodekoningstraat, Gent, Belgija 2013); Rinus Van de Velde – After a Few Days in Our New Cave We Found the Perfect Spot (Savremena galerija, Zrenjanin, 2011); Sindrom povlačenja (Galerija suvremene likovne umjetnosti, Niš, 2011); Jozef Nađ – Duh prirode. 14. Bijenale umjetnosti (Kulturni centar Pančeva, 2010); Ezra Ersen – Hamam (Stari amam, Vranje, 2010); Niklaus Ruegg – Zirkus grau. Préparations pour un miracle (Entrance Gallery / Karlin Studios, Prag, Češka, 2010); One Little Indian and Then There Were None (La Générale, Pariz, Francuska, 2010); Splav Meduze (Center sodobnih umetnosti Celje, Slovenija, 2009); Assaf Gruber – Never Means Nothing (Tatjana Pieters Gallery, Gent, Belgija, 2009); Art as Option for Action (Villa Arson, Nica, Francuska, 2007); Contrasted Working Worlds (O3ONE, Beograd, 2007); Private Dancers (O3ONE, Beograd, 2007); Beograd nekad i sad (Prodajna galerija “Beograd”, Beograd, 2005); Micropol (Galerija SKC, Beograd, 2004). U razdoblju od 2005. do 2007. radio je na projektu art-e-conomy, kojim se analizira odnos između vizualnih umjetnosti i ekonomije u Centralno-Istočnoj Europi: istoimeni zbornik tekstova objavljen je kao neovisno izdanje 2007. godine u Beogradu.
Od prosinca 2018. član je Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara – AICA. Sudionik je brojnih međunarodnih konferencija, kongresa i simpozija, kao i kustoskih programa i umjetničkih rezidencija diljem Zapadnog Balkana i Europske Unije, u Južnom Kavkazu (Armenija), na Bliskom Istoku (Iran) i Dalekom Istoku (Južna Koreja), u Sjevernoj i Južnoj Africi (Egipat, Alžir, Južnoafricka Republika), kao i u Sjevernoj i Latinskoj Americi (New York, Brazil, Meksiko). Kao gostujući predavač imao je do sada javne nastupe u obrazovanim ustanovama poput: Sveučilišta u Velikom Trnovu (2017); Fakulteta likovnih umjetnosti na Cetinju (2016); Sveučilišta u Bihaću (2016); Fakulteta političkih znanosti i Filozofskog fakulteta u Gentu (2015); Valand akademije u Geteborgu (2015); Sveučilišta u Pretoriji (2015); Sveučilišta Şehir u Istanbulu (2014); Gradske knjižnice u Sofiji (2014); Nacionalne akademije umjetnosti u Oslu (2013); Nacionalnog koledža za umjetnost i dizajn u Dublinu (2011); Fakulteta likovnih umjetnosti u Brnu (2010); i Visokog instituta za umjetnost u Gentu (2009). Redovito objavljuje tekstove u publikacijama iz oblasti suvremene vizualne umjetnosti, vizualne kulture, filozofije i društvene teorije. Dobitnik je stipendija i nagrada: Erasmus Mundus – Action 2 Project for Academic Exchange between EU and Western Balkans; IKT – Harald Szeemann Curatorial Grant; American Center Foundation Grant; Unicredit Bank Grant; CEC ArtsLink Fellowship; The Roberto Cimetta Fund – Grant for Artistic Mobility in the Mediterranean, i STEP Beyond – Mobility Grant for EU Partnerships. Pod pokroviteljstvom Getty Fundacije (Los Angeles), u veljači 2019. godine nastupa na internacionalnom kolokviju u Parsons School of Art and Design u New Yorku, u okviru Godišnje konferencije povjesničara umjetnosti koju organizira CAA – College Art Association (New York).