Dobitnica Godišnje nagrade HS AICA za 2022. je Sonja Briski Uzelac
| MSU, Zagreb |
Dobitnica Godišnje nagrade HS AICA za 2022. je Sonja Briski Uzelac.
O Nagradi je odlučeno na Godišnjoj skupštini HS AICA održanoj 18. 12. 2023. u MSU Zagreb.
Tekst nominacije za Nagradu:
Za Godišnju nagradu AICA-e za 2022. godinu predlažemo Sonju Briski Uzelac zbog njezinih doprinosa likovnoj kritici i pisanju povijesti umjetnosti u Hrvatskoj. U svojem dugogodišnjem radu na regionalnoj likovnoj sceni Sonja Briski Uzelac ističe se jasnim standardima pisanja, sustavnim pristupom i preciznim temama, spajanjem kritičnosti i teorije unutar područja vizualnih studija. Njezine su knjige i tekstovi nezaobilazno štivo u novoj povijesti umjetnosti i suvremenoj teoriji vizualnosti koje ukazuju na nove paradigme slike kao intertekstualne prakse, onkraj klasične povijesti umjetnosti i tradicionalne likovne kritike. Njezine studije unutar proširenog polja vizualnosti, ističu aktualne teorijske pojmove poput otvorenog vizualnog djela, interdisciplinarnosti i interaktivnosti, antiesencijalizma i kontigencije identiteta, na konkretnim primjerima umjetničke i kustoske prakse.
U recentnijem razdoblju tj. 2022. godine Sonja Briski Uzelac publicirala je:
„Kvadrat kao medij djela i refleksije“, Nove teorije br.1, Osijek, te reflektirala o izložbeno-kritičkom djelovanju nekoliko organizacija i muzejskih institucija kroz tekstove (Ciklus izložbi o organizaciji Drugog mora u sklopu EPK, neobjavljeno, 2000.; Epistemološko-hermeneutički aspekti teorije slike: pristup konceptualizaciji slike kao intertekstualne prakse na primjeru prikaza asimetričnog drugoga u umjetničko-interdisciplinarnom projektu RISK CHANGE, Informatica Museologica 52). Autorica je i teksta Sanjaju li slike budućnost?, objavljenog u časopisu Nove teorije br.2/2021., izašlog I promoviranog u 2022. godini.
Također, kroz 2021./2022. pripremila je izložbeni projekt koji je resemantizirao i rekontekstualizirao muzejsku zbirku MMSU Rijeka-„Između riječi i slike – od stvaranja do brisanja semantičkog konteksta“, Riječi za gledanje, MMSU, Rijeka, 2022.
Aktivna je suradnica Centra za istraživanje mode i odijevanja te redovito obavljuje tekstove na CIMO webstranici i za projektne izložbene projekte. (primjerice: Semantički kontekst relacije predmet, slika, tekst, 2021.).
Također aktualno priprema novu knjigu kritičkih i teorijskih tekstova: Koncept subjektivacije u liminalnoj zoni, teorijski zapisi između diskurzivnih formacija i prakse subjektivacije.
Kontinuirano recenzira za eminentne časopise Život umjetnosti, Filozofska istraživanja, Književnu smotru.
Iz svega navedenog smatramo da bi osvježeni presjek tekstova Sonje Briski Uzelac, koji bi uključivao i njezine neobjavljene tekstove i refleksije o lokalnim umjetničkim činjenicama, bio vrijedan doprinos likovnoj kritici i teoriji na ovim prostorima.
Područja djelovanja dr. sc. Sonje Briski Uzelac (red. prof. u miru iz Zagreba), su: teorija i povijest umjetnosti, vizualni studiji, povijesne avangarde, suvremene umjetničke prakse. Sonja Briski Uzelac teoretičarka je umjetnosti i vizualne kulture, slikarica te sveučilišna profesorica teorije i povijesti moderne i suvremene umjetnosti i kulture. Rođena je 1946. g. u Beogradu. Tamo je na Filozofskome fakultetu diplomirala sociologiju (1970.) i magistrirala povijest umjetnosti (1978.). Na Fakultetu likovnih umjetnosti diplomirala je slikarstvo 1976., a na istome fakultetu doktorirala je 1984. g. iz područja teorije umjetnosti, s tezom o ruskoj avangardi. Akademsku godinu 1979/80. provela je na studijskom boravku na Fakultetu povijesti umjetnosti u Moskvi (MGU). Od ranih 1990-ih živi u Zagrebu. Na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci predavala je predmete »Teorija likovnih umjetnosti« i »Povijest umjetnosti 19. i 20. stoljeća« u zvanju redovite profesorice do umirovljenja.
Objavila je više od 100 znanstveno-teorijskih i stručnih radova te sudjelovala na tridesetak međunarodnih i nacionalnih znanstvenih i stručnih skupova. Paralelno sa znanstveno-nastavnim radom bavila se i umjetnošću. Sudjelovala je u više od 20 izložbenih projekata kao umjetnica.
Objavljene knjige:
· Slika i riječ – uvod u povijesno-umjetničku hermeneutiku, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 1997. (priredila)
· Vizualni tekst – studije iz teorije umjetnosti, Centar za vizualne studije, Zagreb, 2008. (autorica)
· Lokacija vizualnosti, ArTresor naklada, Zagreb, 2017. (autorica)
Briski Uzelac, Sonja; Lah, Nataša; Purgar, Krešimir (ur.), Nove kritike slike. Rijeka: Filozofski fakultet, 2020.
Drugi izdavački projekti (suradnica, autorica članaka), izbor:
· Pojmovnik ruske avangarde, GZH / ZZK Filozofskog fakulteta, Zagreb, 1984.;
· Simultanizam: Zagrebački pojmovnik kulture 20. stoljeća, Filozofski fakultet u Zagrebu / Naklada Slap, Zagreb, 2001.;
· Impossible Histories. Historical Avant-gardes, Neoavant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918–1991, MIT Press, 2003.;
· Šezdesete = The Sixties, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb, 2007.;
· Transfer – zbornik radova o transferima u kulturi, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 2012.;
· Nomadizam, Disput, Zagreb, 2014.;
· Kritika, teorija, povijest u novoj hrvatskoj umjetnosti, Art magazin Kontura, 2017.;
· Teorija umetnosti kao teorija vrednosti – Teorija vrijednosti kao teorija umjetnosti, Filozofski fakultet u Rijeci /Orion Art, Beograd, 2017.;
· Slika i antislika – Julije Knifer i problem prezentacije, Centar za vizualne studije, Zagreb, 2017.
Potpisnici teksta nominacije su bili: Boris Greiner, Marko Golub, Silva Kalčić, Ivana Meštrov, Ksenija Orelj i Tonči Vladislavić