Godišnja nagrada HS AICA za 2008. godinu dodijeljena je Zdenku Rusu, povjesničaru umjetnosti i likovnom kritičaru i muzejskom savjetniku. Tijekom 2008. godine kritičarska djelatnost Zdenka Rusa bila je iznimno plodna i vrhunskih dometa, nastavljajući se na njegov rad kao kustosa izložbi i autora kritičkih tekstova, kataloga i monografija od početka njegove karijere, šezdesetih godina 20. stoljeća.
U 2008. godini Zdenko Rus je realizirao iznimno zapažene retrospektivne izložbe Vlade Marteka u Gliptoteci HAZU (ožujak – travanj, 2008.) i Josipa Račića u Modernoj galeriji (prosinac 2008. – ožujak 2009.), te je pripremio i treću retrospektivu Anta Jerkovića koja je otvorena u Umjetničkom paviljonu u ožujku 2009. godine. Uz izložbene projekte, Zdenko Rus je pripremio i uredio kataloge Vlade Marteka i Josipa Račića sa studioznim i sadržajno inovativnim tekstovima u kojima otkriva osobnosti umjetnika i interpretira njihove opuse. Od prve likovne kritike objavljene u Studentskom listu, 1963. Zdenko Rus pokazao se kao vrstan i analitičan autor koji vremenom postaje referentno mjesto suvremene hrvatske kritike i povjesničko-umjetničke struke. Kritike objavljuje u Studentskom listu, Životu umjetnosti, Poletu, Pitanjima i drugim časopisima i novinama, te na 1., 2. i 3. programu Radio Zagreba.
Kao umjetnički stručnjak vrsnoćom monografskih, retrospektivnih, tematskih i problemskih izložbi pripada vrhu muzejske struke obilježene temeljitom obradom, sveobuhvatnom analizom i konciznom esejističkom impostacijom djela. Monografskim i retrospektivnim izložbama Ferdinanda Kulmera, Marijana Detonija, Šime Vulasa, Šime Perića, Željka Jermana, Borisa Demura, Vlade Marteka, zatim maestralnim izložbama – pregledima od Apstraktnih tendencija u Hrvatskoj 1951-1961 (Moderna galerija, 1981.), preko Nove hrvatske umjetnosti (s I. Zidićem i M. Šolman), MG, 1993., do izložbe međusobno preplićućih silnica različitih autorskih identiteta naslovljene Čudovišno u Umjetničkom paviljonu, 2004. i projektom propitujuće analize stanja Kraj stoljeća, kraj slikarstva? Hrvatsko slikarstvo u devedesetim godinama (Dom HDLU, 2005.), Rus je obradio značajne autore, dionice i tendencije suvremene hrvatske umjetnosti.
Izložbom velika odjeka Moderne Kunst in Kroatien (zajedno sa Ž. Grumom) u Rathausu, Mainz, 1977., predstavio je hrvatsku umjetnost u inozemstvu, a Stalnim postavom hrvatske umjetnosti 19. i 20. stoljeća u Modernoj galeriji (otvoren 1983.) uspostavio je cjelovit prikaz povijesnih tokova i suvremenih kretanja u respektabilnoj matrici kontinuiteta, osobnih vrijednosti i doprinosa. Vrhunski koncipirane izložbe bilo da se radi o suvremenim umjetnicima ili prvacima hrvatskog moderniteta, poput izložbi Marteka i Račića, kontekstualiozacijom, egzekucijom i ocjenom postaju primjeran obrazac istraživanja i tumačenja djela. Rusova knjiga Apstraktna umjetnost u Hrvatskoj, Logos, 1985., monografije: Marijana Muljević, GZH, 1992., Đuro Seder (suautor V. Kusik), Artresor studio, 1996., Anto Jerković (uz tekstove A. Maračića i B. Franceschija), Meandarmedia i Moderna galerija, 2009., te brojni tekstovi u katalozima izložbi i časopisima – podsjetnik su nezaobilaznih mjesta povijesno-umjetničke struke i stručne literature. (Iz obrazloženja prijedloga nagrade Mladenke Šolman i Jadranke Vinterhalter.)