POVEZNICA NA VIDEO: https://youtube.com/watch?v=SfsodGEpCQE&feature=shares
U sklopu programa AICA: DIJALOZI 4 Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara (HS AICA) predstavili smo Leonidu Kovač, teoretičarku umjetnosti, kustosicu, redovitu profesoricu na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, suradnicu Centra za ženske studije te autoricu različitih izložbi i knjiga, kako iz područja teorije, tako i monografski orijentiranih. S Leonidom Kovač razgovarale su Josipa Bubaš, Janka Vukmir te Tena Starčević. Razgovor se vodio o različitim segmentima djelovanja Leonide Kovač – kustoskoj praksi, teorijskom angažmanu, radu u obrazovnom sustavu, te statusu likovne kritike danas. „Transgeneracijski prijenos znanja“ bio je jedno od ključnih žarišta razgovora, u kojemu su sudionice podsjetile i na neke važne točke recentne povijesti umjetnosti, s kojima mlađe generacije možda nisu upoznate.
Program AICA: DIJALOZI proizašao je iz potrebe temeljitijeg dokumentiranja djelovanja doajena hrvatske likovne kritike, te dubokih tragova koje su ostavili svojim tekstovima i kustoskim radom, a koji su u velikoj mjeri oblikovali temelje onog što danas rade nove generacije kritičara, teoretičara i kustosa. Osim razgovora, iz današnje vizure, o razvoju moderne i suvremene umjetnosti čiji su bili suvremenici, svjedoci, ali i sudionici, kritički su se osvrnuli, iz rakursa svjedoka i protagonista – a učinili su to i njihovi sugovornici – na neke bitne trenutke u domaćoj modernoj i suvremenoj umjetnosti.
Voditelji-moderatori su članovi HS AICA-e različitih generacija i po jedan kolega ili kolegica mlađe generacije, što omogućava prisutnost više pogleda na teme u razgovoru. Osim što se ovim događanjem ukazuje poštovanje doajenima struke i mlađim generacijama omogućuje da ih upoznaju i razgovaraju s njima, ono je i podloga za video-dokumentiranje njihova rada (“living memory” arhiv). Svi razgovori su snimani i montirani u obliku video intervjua te su javno objavljeni nakon samih događanja. Transkripti razgovora će se, u daljnjoj komunikaciji i dopuni u suradnji sa sugovornicima, opremiti za objavljivanje u časopisima za kulturu i na Internetu, a zatim i u samostalnoj publikaciji, odnosno u izložbenoj formi. Projekt predstavlja jedinstvenu priliku da se prikupe informacije o nekim bitnim temama domaćih likovnih i vizualnih umjetnosti, te same prakse likovne kritike.
Organizacija: Neva Lukić
Snimatelji/fotografi: Buga Cvjetanović i Luka Pešun
Za HS AICA: Silva Kalčić, predsjednica
Razgovor će se održati s obzirom na epidemiološku situaciju i upute nadležnih, te u skladu s njima. Zahvaljujemo KIC-u Zagreb na suradnji.
AICA: DIJALOZI financirani su sredstvima Ministarstva kulture i medija RH te Ureda za kulturu grada Zagreba.
Kulturno informativni centar (KIC) Zagreb
Preradovićeva ul. 5
10000 Zagreb
11.4.2022. u 19 h
Biografije sudionika
Leonida Kovač (1962., Split) je povjesničarka i teoretičarka umjetnosti, kustosica i redovita profesorica na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirala je 1986. arheologiju i povijest umjetnosti, magistrirala 1991. i doktorirala 2007. disertacijom Modernizam i autoportreti umjetnica 20. stoljeća. Od 1987. do 1993. radi kao konzervatorica u Regionalnom zavodu za zaštitu spomenika kulture u Zagrebu. 1993. zapošljava se u Muzeju suvremene umjetnosti, gdje je u stručnom zvanju više kustosice, te potom muzejske savjetnice do 2008. godine. Od 2008. do danas zaposlena je na Akademiji likovnih umjetnosti. Od 2013. izvodi nastavu unutar obrazovnog modula Feminizam, vizualne i izvedbene umjetnosti u Centru za ženske studije u Zagrebu.
U fokusu njezina interesa su suvremena umjetnost, te kritičke i feminističke teorije. Autorski je koncipirala i realizirala više od četrdeset izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, te nekoliko međunarodnih stručnih i znanstvenih skupova. Bila je povjerenica i kustosica nacionalnih predstavljanja na najvećim međunarodnim izložbama – Međunarodnom bijenalu likovnih umjetnosti u Sao Paulu (2002) i na 50. Venecijanskom bijenalu (2003). Obnašala je funkcije u Međunarodnoj udruzi likovnih kritičara (AICA) sa sjedištem u Parizu, gdje je bila članica Upravnog odbora (1998-2002), potpredsjednica (2002-2005) i ponovno članica Upravnog odbora (2005-2007). Godine 2002. dobila je godišnju nagradu Hrvatske sekcije AICA za izniman kritičarski i kustoski rad. Članica je Međunarodnog savjeta Fundacije Katarzyna Kozyra.
Održala je niz pozvanih predavanja na uglednim europskim sveučilištima (Amsterdam School of Cultural Analysis, University of Amsterdam; Univerzitet umetnosti, Beograd; Institut Supérieur des Beaux Arts, Besançon; Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig; Hungarian University of Fine Arts, Budimpešta; Academy of Fine Arts, Prag) te brojna javna predavanja u hrvatskim i inozemnim muzejsko-galerijskim institucijama. Izlagala je na tridesetak međunarodnih znanstvenih skupova.
Objavila je više od sto znanstvenih i stručnih tekstova devet knjiga, među kojima su: Tübingenska kutija: Eseji o vizualnoj kulturi i biopolitici (Izdanja Antibarbarus, Zagreb, 2013.), Anonimalia: Normativni diskursi i samoreprezentacija umjetnica 20.stoljeća (Izdanja Antibarbarus, Zagreb, 2010.), Relacionirane stvarnosti (Meandarmedia, Zagreb, 2007.), Kodovi identiteta (Meandarmedia, Zagreb, 2001.
Josipa Bubaš (1978.) diplomirala je povijest umjetnosti i engleski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Doktorirala je na Odsjeku za Interdisciplinarne humanističke znanosti Sveučilištu Zadru s temom Tjelesnost izvedbe i izvedba tjelesnosti. U izdanju Leykam International objavila je knjigu Izvedba tijela i tjelesnost izvedbe, 2021. U istraživanju spaja teoriju i praksu. Kao izvođačica i koautorica sudjelovala je u različitim projektima. Od 2012. godine bavi se i autorskim radom. Izvela je niz performansa na festivalima te u galerijskim, muzejskim i javnim prostorima. Osmišljava i vodi izvedbene i interdisciplinarne radionice i projekte. Objavila je stotinjak tekstova u različitim stručnim časopisima na HR 3 i na portalima.
Sudjelovala je na konferencijama i objavila stručne radove. Redovno surađuje s Galerijom Događanja gdje objavljuje predgovore izložbama. Članica je HS AICA-e.
Janka Vukmir (1963.) je povjesničarka umjetnosti, kustosica i likovna kritičarka iz Zagreba. Suosnivačica je i predsjednica Instituta za suvremenu umjetnost. Bila je zamjenica direktora i direktorica Soros Centra za suvremenu umjetnost. Organizatorica je niza projekta, inicijativa i događanja u Hrvatskoj i u inozemstvu na području suvremene likovne umjetnosti, u suradnji s raznim organizacijama, ili kao neovisna kustosica. Aktivna je na likovnoj sceni više od 30 godina.
Kao kustos, likovni kritičar, predavač, urednica je i autorica članaka, tekstova, CDa i knjiga. Sudjelovala je u radu niza žirija i selekcija, te je bila pozvani nominator više međunarodnih i domaćih nagrada. Svojim je tekstovima sudjelovala na nizu simpozija, te je bila organizator više konferencija i simpozija. Među ostalim, bila je osnivačica i koordinatorica Gallery Weekend Zagreb; potpredsjednica Academije Moderne, Zagreb; izvršna ravnateljica ZGRAF-a 10, Zagreb; suosnivačica YVAA, Young Visual Arts Award Network, New York; predsjednica i suosnivačica HNN / CIP – Hrvatski neovisni nakladnici, Zagreb; suosnivačica i organizatorica Nagrade Radoslav Putar; suosnivačica i glavna urednica časopisa Radionica; suosnivačica i suorganizatorica u međunarodnoj mreži Continental Breakfast, Trst/Venecija, Italija; članica je savjeta Galerije Proširenih medija, Zagreb. Članica je HS AICA-e.
Tena Starčević (1993.) magistrica je povijesti umjetnosti i prvostupnica portugalskog jezika i književnosti. Za vrijeme fakulteta radila je kao vodič i čuvarica na brojnim izložbama, a potom je započela razvijati autorske kustoske koncepte te je realizirala nekoliko izložbi. Temeljni interesi usmjereni su prema istraživanju potencijala napuštene industrijske baštine te umjetnosti u javnom prostoru. Za vrijeme jednosemestralnog boravka na University of Oslo (Norveška) je, u okviru kolegija Visual Studies, istraživala temu intervencija u javnom (napuštenom) prostoru na primjeru zagrebačkog Trash Will Smash umjetničkog kolektiva.
Dobitnica je rektorove nagrade u kategoriji nagrade za „veliki“ timski znanstveni i umjetnički rad za izložbu Deutsch-römisches Brevier (1518. – 2018.) 500 godina 400 primjeraka 1 obljetnica, a diplomirala je 2021. godine na temu Suvremeni fenomeni brisanja pamćenja na primjeru memorijalne plastike iz razdoblja socijalizma u gradu Zagrebu. U okviru pilot-projekta NOVAci (organizacija kustoskog kolektiva WHW i Pogona) je kurirala izložbu RAD, (NE)RED I (SAMO)DISCIPLINA: nevidljivo djelovanje radnica i radnika u kulturi u Galeriji Nova. Zaposlena je u Uredu za fotografiju, povremeno piše za portal Kulturpunkt te se bavi glazbom.
Luka Pešun (1990.) nakon studija modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, 2015. upisuje diplomski studij Fotografije na Akademiji dramske umjetnosti, a završava ga 2019. Dobitnik je Rektorove nagrade za znanstveni i umjetnički grupni rad, 2016. godine. Sudjelovao je na grupnoj izložbi studenata Akademije dramske umjetnosti pod nazivom Nova Imena 2016. i 2017. godine. 2016. je izlagao seriju naziva Dlaka, na izložbi ISPIT u Galeriji SC. Diplomski rad naziva Radite to u svoja četiri zida izlaže 2019. u ADU Galeriji f8 te u sklopu festivala Poreč Dox. Fotografija iz diplomske serije izložena je na billboardu 2020. godine u sklopu programa Ploha/Površina 6. Za Kolektiv queerANarchive održao je radionicu fotografije 2020. godine u Splitu. Dio šireg ciklusa fotografske serije Domestic izlaže 2021. u Splitu u sklopu programa qIZLOŽBE, te kasnije iste godine u Puli na poziv lokalne udruge za promicanje queer kulture i LGBT+ prava, na izložbi Proces. U svom umjetničkom radu koristi medij fotografije – kako bi istražio teme poput identiteta, obitelji i pripadanja, a u suštini se bavi kontekstom i načina na koji promjena istog mijenja čitanje.
Buga Cvjetanović (1990.), godine 2009. završava Školu primijenjene umjetnosti i dizajna na odjelu Dizajn metala. 2009. upisuje preddiplomski studij na Umjetničkoj akademiji u Splitu, smjer Film i video, gdje je diplomirala 2013. godine. Tijekom studija bila je predstavnica studenata Odsjeka Film i video u Studentskom vijeću Umjetničke akademije u Splitu i jedan od predstavnika u Kulturnom vijeću Zbora studenata Sveučilišta u Splitu, te u sklopu studentskog zbora jedna od organizatora Tjedna kulture Umjetničke akademije. 2021. završava diplomski studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Dobitnica je Rektorove nagrade 2016. godine za znanstveni i umjetnički grupni rad. Sudjelovala je na deset skupnih izložbi i dvije samostalne izložbe. 2017. godine njen rad Eho osvaja prvu nagradu na fotografskom festivalu Photodistorzija, te je iste godine rad Eho prihvaćen na Neu Now festivalu za izlaganje na internetskoj platformi.
Pročitaj još…