“Želeći izbjeći moguće nesporazume i ublažiti eventualne opravdane prigovore koji se mogu uputiti ovoj knjizi, izložit ću ukratko njene intencije i njenu historiju.
Nastala je u praksi koja je nije imala za cilj, u djelatnosti koja jest i nije profesionalna i koja, nažalost, nije mogla biti naučna. Između novinarstva, publicistike i literature teško je moguće fundirati jednu određenu i pouzdanu metodologiju likovne kritike, ali ne znači to da kroničarski posao kritičara ne može dovesti i do takvih saznanja i vidika koje mu možda profesionalna metodologija i ne bi dopustila. Ta metodologija zapravo i ne postoji, kao što ne postoje ni čvrste granice te profesije danas, ako se s profesijom ne poistovjećuje profesionalna rutina već se pod tim razumijevaju i kreativni impulsi jedne djelatnosti koja u živom preispitivanju svoje uloge i neprekidnom proširivanju granica misaonog prostiranja mora tražiti svoj smisao.
U povijesnoj i društvenoj situaciji koja zahtijeva brzo prevladavanje svih postojećih naslijeđenih i imanentnih otpora duhovne i kulturne inercije, intuitivni pristup i izvorna osjetljivost usmjerenja mogu brže pridonijeti ispravnijem snalaženju i dosizanju jasnijih pogleda, nego postupni naučni rad za koji najčešće nema ni minimalnih uvjeta, a sporost njegova prosljedovanja kad bi i mogao biti uspostavljen, u tim bi okolnostima izgledala nenadoknadivim gubljenjem vremena. No gubi se tako bez sumnje ona temeljitost koju će tek kasnije sazrijevanje kulture moći nadoknaditi, kad se jednom ostvare veće mogućnosti produbljavanja i usklađivanja njenih povijesnih i društvenih motiva.” (Iz autorovog predgovora 1964.)
Izdavač: DAF, Zagreb 2005.
Prvo izdanje: Mladost, Zagreb, 1967., 18×13 cm, 362 str.
Potpis fotografije: Matko Meštrović, From the Particular to the General, 1967/2005
Broj stranica: 355
Uvez: 20,5×16,5 cm
Preuzmi knjigu: Od pojedinačnog općem