Vinko Srhoj: Nakon 40 godina kritičarskog rada više se osjećam kao izolirani pojedinac nego kao promotor opće kulture i demokratskog razvoja Hrvatske
Vinko Srhoj dobitnik je godišnje nagrade Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara (HS AICA) za 2021. godinu.
Fotografija: Jure Mišković/CROPIX
Izvor: https://zadarski.slobodnadalmacija.hr/zadar/4-kantuna/vinko-srhoj-nakon-40-godina-kriticarskog-rada-vise-se-osjecam-kao-izolirani-pojedinac-nego-kao-promotor-opce-kulture-i-demokratskog-razvoja-hrvatske-1167178?fbclid=IwAR3hvTLwxtZ0db4Y2Zvk4HhEfKtsEvVmoiVIopcwRjpuhnlWI_SVJDgLu4o
Reagiranje HS AICA povodom ovrhe Bukovčeve slike iz postava Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti
Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA izražava svoje profesionalno i građansko zaprepaštenje i nevjericu nad činom ovrhe slike Vlahe Bukovca „Mlada Patricijka“ (1890.) koja je po presudi suda i nalogu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, u do danas nezabilježenom činu 5.11.2021. ovršena izravno iz postava i zbirke Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti. To je dramatičan trenutak, no vjerujemo ne i kraj sudskog spora koji je protiv Muzeja vodila Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti – HAZU, najavljujući zahtjev za izvlaštenjem još velikog broja, čak 1034 umjetnine koje se desetljećima nalaze u fundusu NMMU-a zaštićenog kao cjelovito i nedjeljivo dobro. Donacija „Mlade patricijke“ Josipa Jurja Strossmayera Akademiji znanosti i umjetnosti na koju se poziva HAZU, bila je donacija zajednici, stručnoj zajednici i svim građanima Zagreba i Hrvatske, kao javno dobro u svakom trenutku dostupno svojoj publici. NMMU je muzejska institucija koja je taj cilj po svom poslanju, uvjetima i infrastrukturi za čuvanje i izlaganje, istraživanje, restauriranje i konzerviranje vrhunskih djela moderne nacionalne umjetnosti od sredine 19. stoljeća do danas, u cijelosti ispunjavala. Djela Vlahe Bukovca iz fundusa NMMU su nacionalna baština, svih nas, u državnoj muzejskoj instituciji koja nam svima pripada, a „Mlada patricijka“ po ovrsi je sada privatno vlasništvo HAZU, ostavljena u depou daleko od očiju javnosti. HAZU se na internetskoj stranici info.hazu.hr/ određuje kao najviša znanstvena i umjetnička ustanova u Republici Hrvatskoj, koja razvija i promiče znanstvenu djelatnost i umjetničko stvaralaštvo i od osobite je nacionalne važnosti. Takav status za sobom povlači i odgovornost rada na korist zajednice i kulturnih institucija, a ne u korist privatnog vlasništva i institucionalne moć. HAZU bi trebao, dakle, biti vertikala koja se brine o razvoju kulturnih institucija, a ne nad njima provoditi nasilne radnje potkrijepljene sudskim odlukama i nalozima. Po mišljenju DORH-a, Ministarstva kulture i medija i Hrvatskog muzejskog vijeća sudske odluke su sporne jer zanemaruju odredbe Zakona o muzeju, Zakona o kulturnom dobru, pravilnike o radu muzeja, mišljenje Hrvatskog muzejskog vijeća koje treba dozvoliti izlučivanje umjetnine iz zbirke koja je po zakonu cjelovito zaštićeno kulturno dobro. Nameće se pitanje, gdje je slika sada i koja joj je namjena? O tome ćemo s Brankom Franceschijem između ostalog govoriti u „AICA: Dijalozima“ u kinu KIC-a u Zagrebu 22.11.2021. Izvršni odbor HS AICA U zagrebu, 10. studenoga 2021.
ZA ZAŠTITU AUTORSTVA NAD TEKSTOM U PODRUČJU LIKOVNIH I VIZUALNIH UMJETNOSTI
Radi niza primjera nove i sve učestalije prakse u pisanju svih vrsta tekstova za novine i časopise, radio i televiziju, internetske portale, kao i predgovora izložbenih kataloga u kojima autori tekstova očigledno i bez sumnje koriste citate, misli, sintagme i fraze – pa i cijele rečenice – drugih kolegica i kolega povjesničara umjetnosti, kustosa, likovnih kritičara i teoretičara umjetnosti, HS AICA apelira da se poštuju autorska prava na tekstove te pri njihovom citiranju precizno navode izvori, što je uobičajena praksa u svim stručnim i znanstvenim tekstovima. Bez obzira leži li razlog za praksu preuzimanja dijelova ili cijelih tekstova u svim navedenim medijima, kao i objave autorskog teksta ili njegovog dijela kao nekog „općeg teksta“ bez autora – u nepoznavanju izvora, površnosti ili nehaju autora objave ili urednika, cilj je ovog očitovanja apelirati na podizanje razine svijesti o autorstvu i autorskim pravima na tekst!
“Slučajna čuvaonica”, post-potresni i pandemijski postav zbirke Moderne galerije, danas Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb, 2020.HS AICA se zalaže da se Mali salon u Rijeci zaštiti kao kulturno dobro
HS AICA – Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara zalaže se da se Mali salon u Rijeci s obzirom na kontinuitet izložbene djelatnosti, zaštiti kao kulturno dobro. Navedimo samo neke komparativne primjere zaštite djelatnosti u Splitu: Kino Karaman, Salon Galić, Galerija fotografije i Foto klub Split.
Priopćenje HS AICA-e i ULUPUH-a o devastaciji zgrade Doma Hrvatskog društva likovnih umjetnika
HS AICA - Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara i Ulupuh – Hrvatsko udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti dižu svoj stručni i građanski glas protiv devastacije zgrade Doma Hrvatskog društva likovnih umjetnika, modernističke rotonde Ivana Meštrovića u Zagrebu, ujedno jedinstvenog spomenika graditeljske i kulturne baštine nulte kategorije.







