Vinko Srhoj: Nakon 40 godina kritičarskog rada više se osjećam kao izolirani pojedinac nego kao promotor opće kulture i demokratskog razvoja Hrvatske
Vinko Srhoj dobitnik je godišnje nagrade Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara (HS AICA) za 2021. godinu.
Reagiranje HS AICA povodom ovrhe Bukovčeve slike iz postava Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti
Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA izražava svoje profesionalno i građansko zaprepaštenje i nevjericu nad činom ovrhe slike Vlahe Bukovca „Mlada Patricijka“ (1890.) koja je po presudi suda i nalogu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, u do danas nezabilježenom činu 5.11.2021. ovršena izravno iz postava i zbirke Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti. To je dramatičan trenutak, no vjerujemo ne i kraj sudskog spora koji je protiv Muzeja vodila Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti – HAZU, najavljujući zahtjev za izvlaštenjem još velikog broja, čak 1034 umjetnine koje se desetljećima nalaze u fundusu NMMU-a zaštićenog kao cjelovito i nedjeljivo dobro.
Donacija „Mlade patricijke“ Josipa Jurja Strossmayera Akademiji znanosti i umjetnosti na koju se poziva HAZU, bila je donacija zajednici, stručnoj zajednici i svim građanima Zagreba i Hrvatske, kao javno dobro u svakom trenutku dostupno svojoj publici. NMMU je muzejska institucija koja je taj cilj po svom poslanju, uvjetima i infrastrukturi za čuvanje i izlaganje, istraživanje, restauriranje i konzerviranje vrhunskih djela moderne nacionalne umjetnosti od sredine 19. stoljeća do danas, u cijelosti ispunjavala. Djela Vlahe Bukovca iz fundusa NMMU su nacionalna baština, svih nas, u državnoj muzejskoj instituciji koja nam svima pripada, a „Mlada patricijka“ po ovrsi je sada privatno vlasništvo HAZU, ostavljena u depou daleko od očiju javnosti. HAZU se na internetskoj stranici info.hazu.hr/ određuje kao najviša znanstvena i umjetnička ustanova u Republici Hrvatskoj, koja razvija i promiče znanstvenu djelatnost i umjetničko stvaralaštvo i od osobite je nacionalne važnosti. Takav status za sobom povlači i odgovornost rada na korist zajednice i kulturnih institucija, a ne u korist privatnog vlasništva i institucionalne moć. HAZU bi trebao, dakle, biti vertikala koja se brine o razvoju kulturnih institucija, a ne nad njima provoditi nasilne radnje potkrijepljene sudskim odlukama i nalozima. Po mišljenju DORH-a, Ministarstva kulture i medija i Hrvatskog muzejskog vijeća sudske odluke su sporne jer zanemaruju odredbe Zakona o muzeju, Zakona o kulturnom dobru, pravilnike o radu muzeja, mišljenje Hrvatskog muzejskog vijeća koje treba dozvoliti izlučivanje umjetnine iz zbirke koja je po zakonu cjelovito zaštićeno kulturno dobro.
Nameće se pitanje, gdje je slika sada i koja joj je namjena? O tome ćemo s Brankom Franceschijem između ostalog govoriti u „AICA: Dijalozima“ u kinu KIC-a u Zagrebu 22.11.2021.
Izvršni odbor HS AICA
U zagrebu, 10. studenoga 2021.
ZA ZAŠTITU AUTORSTVA NAD TEKSTOM U PODRUČJU LIKOVNIH I VIZUALNIH UMJETNOSTI
Radi niza primjera nove i sve učestalije prakse u pisanju svih vrsta tekstova za novine i časopise, radio i televiziju, internetske portale, kao i predgovora izložbenih kataloga u kojima autori tekstova očigledno i bez sumnje koriste citate, misli, sintagme i fraze – pa i cijele rečenice – drugih kolegica i kolega povjesničara umjetnosti, kustosa, likovnih kritičara i teoretičara umjetnosti, HS AICA apelira da se poštuju autorska prava na tekstove te pri njihovom citiranju precizno navode izvori, što je uobičajena praksa u svim stručnim i znanstvenim tekstovima. Bez obzira leži li razlog za praksu preuzimanja dijelova ili cijelih tekstova u svim navedenim medijima, kao i objave autorskog teksta ili njegovog dijela kao nekog „općeg teksta“ bez autora – u nepoznavanju izvora, površnosti ili nehaju autora objave ili urednika, cilj je ovog očitovanja apelirati na podizanje razine svijesti o autorstvu i autorskim pravima na tekst!
“Slučajna čuvaonica”, post-potresni i pandemijski postav zbirke Moderne galerije, danas Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb, 2020.
HS AICA se zalaže da se Mali salon u Rijeci zaštiti kao kulturno dobro
HS AICA – Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara zalaže se da se Mali salon u Rijeci s obzirom na kontinuitet izložbene djelatnosti, zaštiti kao kulturno dobro. Navedimo samo neke komparativne primjere zaštite djelatnosti u Splitu: Kino Karaman, Salon Galić, Galerija fotografije i Foto klub Split.
Priopćenje HS AICA-e i ULUPUH-a o devastaciji zgrade Doma Hrvatskog društva likovnih umjetnika
HS AICA – Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara i Ulupuh – Hrvatsko udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti dižu svoj stručni i građanski glas protiv devastacije zgrade Doma Hrvatskog društva likovnih umjetnika, modernističke rotonde Ivana Meštrovića u Zagrebu, ujedno jedinstvenog spomenika graditeljske i kulturne baštine nulte kategorije.